اتاق مدلهای لباس مجلسی لباس مجلسی مجلسی

اتاق: مدلهای لباس مجلسی لباس مجلسی مجلسی مجموعه مدل لباس جدید

گت بلاگز بازار خودرو تصویر بازار ماشین در سال 97

سال ۱۳۹۷ در حالی غروب سه‌شنبه این هفته تحویل خواهد شد که شواهد و قرائن نشان می‌دهند بازار ماشین کشور علاوه‌بر زیاد کردن قیمتی قابل‌توجه، حواشی خاصی را نیز در ای

تصویر بازار ماشین در سال 97

تصویر بازار ماشین در سال 97

عبارات مهم : بازار

سال ۱۳۹۷ در حالی غروب سه شنبه این هفته تحویل خواهد شد که شواهد و قرائن نشان می دهند بازار ماشین کشور علاوه بر زیاد کردن قیمتی قابل توجه، حواشی خاصی را نیز در این سال تجربه خواهد کرد.

به گزارش دنیای اقتصاد؛برای تصویرسازی از بازار ماشین ۹۷، کافی است نگاهی بیندازیم به مجموعه اتفاقاتی که طی امسال به خصوص سه ماه نهایی در صنعت و بازار ماشین کشور رخ داد. از زیر و رو شدن قوانین و پروسه واردات ماشین گرفته تا افزایش قیمت ارز و همچنین نزدیک شدن قراردادهای تازه خودرویی به مرحله اجرا، همه و همه خبر از سالی گران و البته توام با تنوع محصول در بازار ماشین کشور عزیزمان ایران می دهند. اگر بخواهیم تصویری براق از بازار ماشین در سال آینده ارائه بدهیم، بهتر است آن را از سه منظر متفاوت مشمول بر «تغییرات قیمتی»، «حذف و اضافه خودروها» و «اجرایی شدن قراردادهای تازه خودروسازان» بررسی کنیم، چه آنکه این سه مولفه بیشترین اثرگذاری را در سال ۹۷ بر بازار خواهند داشت. در حالت کلی، زیاد کردن قیمت خودروها، عوض کردن هرچند اندک سبد محصول خودروسازان و ورود محصولات تازه و استمرار نسبی حواشی خودروهای وارداتی، از جمله اتفاقات محتمل بازار ماشین در سال آینده به شمار می روند.

صعود قیمت خودروها

تصویر بازار ماشین در سال 97

تردیدی وجود ندارد که بازار ماشین در سال آینده روزهای گرانی را تجربه خواهد کرد و این اتفاق به دلایل متفاوت محتمل هست. زیاد کردن قیمت آینده نگری شده است سال ۹۷ هرچند زیاد در مورد خودروهای داخلی مطرح می شود، با این حال وارداتی ها نیز در صورتی که حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر بازگشت تعرفه واردات ماشین به حالت قبل، اجرایی نشود، مستعد گرانی هستند.

نگاهی به اتفاقات رخ داده طی سال ۹۶، این آینده نگری قریب به صحت را مطرح می کند که خودروهای داخلی با زیاد کردن قیمتی احتمالا بیش از چند سال گذشته مواجه خواهند شد. در این بین، نوسان ارزی و اوج رفتن قیمت ارز در کنار از بین بردن ارز مبادله ای جهت قطعه سازان، هزینه تولید را هم در قطعه سازی و هم در خودروسازی اوج برده هست. آن طور که فعالان صنعت قطعه عنوان می کنند، هزینه تولید آنها طی امسال و ناشی از عوامل متفاوت به خصوص افزایش قیمت ارز، بین ۳۰ تا ۳۵ درصد زیاد کردن یافته و بنابراین خودروسازان باید قیمت قطعات را متناسب با این تغییرات، اوج ببرند.

سال ۱۳۹۷ در حالی غروب سه‌شنبه این هفته تحویل خواهد شد که شواهد و قرائن نشان می‌دهند بازار ماشین کشور علاوه‌بر زیاد کردن قیمتی قابل‌توجه، حواشی خاصی را نیز در ای

هرچند وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان به این خواسته قطعه سازها طی امسال تن ندادند، با این حال طی سال ۹۷ چاره ای جز زیاد کردن قیمت پیش روی آنها نیست. اتفاقا همین هفته گذشته مدیران خودروسازی موافقت نسبی خود را با زیاد کردن قیمت قطعات (البته نه در حد ۳۰ تا ۳۵ درصد) اعلام کردند و معنای این ماجرا، اوج رفتن قیمت ماشین در سال آینده هست. در مجموع «افزایش قیمت ارز» از یکسو و «حذف ارز مبادله ای قطعه سازان» از سوی دیگر، دو عامل جنبش شده است ارزی به شمار می روند که خودروسازان و قطعه سازان از همین حالا نسبت به اثرات افزایشی آنها بر قیمت تمام شده است محصولات (طی سال ۹۷) تاکید و به صراحت اعلام می کنند ماشین گران خواهد شد.

طی چند ماه گذشته، قیمت ارز در بازار آزاد روندی صعودی داشته و در بودجه ۹۷،نیز قیمت رسمی ارز زیاد کردن داشته هست. درست است که خودروسازان داخلی همواره از ساخت داخل بالای محصولات خود می گویند، با این حال هنوز هم صنعت ماشین کشور به قطعات خارجی وابسته بوده و ارزبر است.

نگاهی به آمار واردات قطعه به کشور گویای این واقعیت تلخ است که خودروسازی کشور عزیزمان ایران حتی در قدیمی ترین محصولات خود نیز محتاج قطعات خارجی است و گذشته از آن، بعضی قطعه سازان نیز با وجود توان تولید، روی به واردات آورده اند. حال با توجه به افزایش قیمت ارز، هزینه تولید خودروسازان از ناحیه واردات قطعه اوج رفته و این عنوان روی قیمت تمام شده است خودروها اثر افزایشی داشته هست. از آن سو ولی ارز مبادله ای قطعه سازان جهت واردات مواد اولیه نیز از بین بردن و آنها مجبورند با ارز آزاد اقدام به تامین مواد موردنیاز خود کنند. با توجه به این موضوع، هزینه تولید قطعه سازان از این ناحیه نیز اوج رفته و این عنوان کم و بیش در آنالیز قیمتی قطعات و در نتیجه قیمت تمام شده است خودروها تاثیری صعودی گذاشته است.

تصویر بازار ماشین در سال 97

جدا از عوامل ارزی، مساله دیگری که می تواند هزینه تولید قطعه سازان را زیاد کردن دهد، اوج رفتن احتمالی تعرفه واردات قطعه هست. آن طور که خبر می رسد، در جهت حمایت از تولید داخل و زیاد کردن اشتغال و همچنین اصلاح داخلی سازی (به خصوص در خودروهای جدید)، پیشنهادی از سوی قطعه سازان مبنی بر زیاد کردن تعرفه واردات قطعه، تهیه شده است و قرار است در اختیار دولت قرار گیرد. طبق این پیشنهاد، تعرفه واردات قطعات جهت خودروهای تا ۳۰ درصد ساخت داخل، معادل تعرفه واردات همان ماشین خواهد بود و جهت خودروهای با ساخت داخل ۳۰ تا ۵۰ درصد نیز نصف تعرفه واردات ماشین کامل (حدود ۴۰ درصد) درنظر گرفته شده است است.

همچنین خودروهای با ساخت داخل ۵۰ تا ۸۰ درصد نیز تعرفه ای ۳۲ درصدی جهت واردات قطعات آنها لحاظ شده است هست. در نهایت خودروهایی که ساخت داخل بالای ۸۰ درصد دارند نیز ۲۰ درصد تعرفه بابت واردات قطعات آنها درنظر گرفته شده است و جهت واردات قطعات به صورت مجزا نیز تعرفه ای ۳۲ درصدی پیشنهاد شده است هست. در صورتی که این تعرفه ها به تصویب رسیده و اجرایی شوند، اثری افزایشی بر هزینه تولید قطعات و به تبع آن، قیمت تمام شده است خودروها خواهند داشت. ازآنجاکه بهره وری کشور ضعیف بوده و صرفه جویی در هزینه ها نیز چندان اتفاق نمی افتد، خودروسازان و البته قطعه سازان داخلی در زیاد موارد، انعطاف قیمتی نداشته و تا جایی که می توانند، هزینه های اضافی را روی قیمت تمام شده است محصولاتشان می کشند.

سال ۱۳۹۷ در حالی غروب سه‌شنبه این هفته تحویل خواهد شد که شواهد و قرائن نشان می‌دهند بازار ماشین کشور علاوه‌بر زیاد کردن قیمتی قابل‌توجه، حواشی خاصی را نیز در ای

بنابراین تصور اینکه زیاد کردن هزینه ها، در قیمت تمام شده است خودروها بلااثر و یا حتی کم اثر باشد، باطل است و در نتیجه مشتریان باید خود را جهت سالی گران در بازار ماشین آماده کنند. هرچند زیاد کردن قیت خودروهای داخلی با کسب مجوز از سوی شورای مسابقه امکان پذیر هست، با این حال اولا این شورا تنها خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان را قیمت گذاری می کند و ثانیا طی چند سال گذشته همواره با زیاد کردن قیمت خودروها (حداقل یک بار در سال) موافقت کرده هست. از زیاد کردن قیمت در بازار خودروهای داخلی که بگذریم، بازار وارداتی ها نیز در سال ۹۷ خالی از تغییرات قیمتی نخواهد بود. در مورد این بازار، دو آینده نگری کلی وجود دارد؛ اول اینکه حکم دیوان عدالت اداری مبنی بازگشت تعرفه واردات ماشین به حالت قبل، به اجرا درمی آید و در نتیجه قیمت خودروهای وارداتی کم کردن پیدا می کند و دوم اینکه حکم اجرا نمی شود و نه تنها قیمت ها پایین نمی آیند، بلکه گرانی و بحران در این بازار، طی سال ۹۷ نیز استمرار خواهد داشت.

امسال با توجه به تصمیماتی که دولت گرفت (از بسته شدن سایت ثبت سفارش در تیرماه گرفته تا ابلاغ ضوابط تازه واردات ماشین و این اواخر، از بین بردن گری مارکت ها از بازار)، بازار خودروهای وارداتی دورانی پر از گرانی و بحران را به چشم دید. هرچند در ادامه دیوان عدالت اداری ضوابط تازه واردات ماشین را که بر زیاد کردن تعرفه واردات تاکید داشت، لغو کرد، با این حال دولت این حکم را به اجرا درنیاورد. حالا هم گفته می شود حکم موردنظر موقتی بوده و حکم مهم حدود ۵ ماه دیگر ابلاغ خواهد شد. در صورتی که دیوان عدالت اداری در حکم قطعی خود نیز رای به بازگشت تعرفه ها به حالت قبل بدهد و دولت هم آن را اجرا کند، شاهد ریزش قیمت در بازار خودروهای وارداتی خواهیم بود.

تصویر بازار ماشین در سال 97

این در حالی است که اگر حکم قطعی بر کم کردن تعرفه تاکید نکند و یا دولت آن را به اجرا درنیاورد، طبعا کم کردن قیمتی در بازار خودروهای وارداتی نخواهیم داشت. از سوی دیگر ولی تصمیم اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر از بین بردن گری مارکت ها (شرکت های متفرقه و غیررسمی واردکننده خودرو)، می تواند ضمن ایجاد انحصار در بازار، قیمت ها را نیز در سال ۹۷ و ناشی از کمبود عرضه، اوج ببرد. به هر حال شرکت های غیررسمی سهم قابل توجهی در واردات ماشین به کشور دارند و طبعا از بین بردن آنها در صورتی که رسمی ها نتوانند کمبود عرضه ناشی از این از بین بردن را جبران کنند، به زیاد کردن قیمت منجر خواهد شد. در مجموع خیلی دور از انتظار نیست که سال ۹۷ را جهت بازار خودروهای وارداتی نیز سالی گران آینده نگری کنیم، لیکن شواهد و قرائن نشان می دهند به احتمال فراوان نه کم کردن تعرفه ای در کار است و نه افت قیمت ارز؛ بنابراین هنگامی که این دو عامل نزولی نباشند، امکان کم کردن قیمت خودروهای وارداتی چندان وجود ندارد.

تنوع سبد محصول خودروسازان

از بحث قیمت ها که عبور کنیم، اجرای قراردادهای تازه خودرویی نیز دیگر عامل اثرگذار بر بازار ماشین طی سال ۹۷ به شمار می رود. بعد از توافق هسته ای و برجام، چند قرارداد و تفاهم نامه همکاری یکسان میان خودروسازان ایرانی و خارجی منعقد شد که تا به امروز تنها قرارداد کشور عزیزمان ایران ماشین و پژو و همچنین کرمان موتور و هیوندایی وارد فاز اجرایی شده است هست. این در شرایطی است که به احتمال فراوان، قرارداد رنو و شرکت گسترش و نوسازی صنایع کشور عزیزمان ایران و همچنین قرارداد سایپا و سیتروئن و البته فولکس واگن و ماموت، طی سال ۹۷ وارد فاز اجرایی خواهند شد. در این بین، رنو و شرکت گسترش به دنبال نهایی کردن سایت تولیدی خود در کشور هستند و این در حالی است که سایپایی ها نیز قصد دارند مشارکتی تازه را با رنو از سر بگیرند.

هرچه هست، با توجه به حضور تازه رنو در خودروسازی ایران، از سال آینده شاهد حضور ورود محصولات به روزتر این شرکت به بازار ماشین کشور خواهیم بود. بنابراین این عنوان می تواند باعث تنوع محصول در بازار ماشین کشور عزیزمان ایران شود، به خصوص آنکه یکی از خودروهای موردنظر به نام کوئید، از قیمتی نسبتا پایین برخوردار بوده و به احتمال فراوان جایگزین پراید خواهد شد. البته از بین بردن پراید در سال آینده بعید به نظر می رسد، با این حال بدون شک سیر نزولی تولید آن با شدت بیشتری ادامه خواهد یافت.

به جز رنو ولی سیتروئن و فولکس واگن نیز به احتمال بسیار زیاد، عرضه محصولات تولیدی خود در کشور عزیزمان ایران را طی سال ۹۷ شروع خواهند کرد. در این بین، سیتروئن که با سایپا قرارداد بسته و ۵۰ درصد از سایت کاشان این شرکت را نیز خریداری کرده، قصد دارد در اوایل تابستان سال آینده نخستین محصول خود به نام C۳ را عرضه کند. به جز این خودرو، محصولات دیگری نیز در قرارداد سایپا و سیتروئن تعریف شده است که البته عرضه آنها در سال آینده کمی بعید به نظر می رسد، با این حال مقدمات تولیدشان فراهم خواهد آمد.

همچنین فولکس واگن آلمان نیز که با یکی از خودروسازان بخش شخصی به نام ماموت قرارداد بسته، در حال حاضر بعضی محصولات خود را از طریق واردات به بازار کشور عرضه کرده هست. این در شرایطی است که دو طرف قصد دارند محصولات موردنظر را در کشور عزیزمان ایران به تولید برسانند و در حال حاضر نیز مشغول احداث سایت تولیدی موردنظر جهت تحقق نشانه خود هستند. گفته می شود تولید فولکس واگن در ایران، از نیمه دوم سال آینده کلید خواهد خورد و این عنوان می تواند سبد محصولات بخش شخصی خودروسازی کشور را متنوع تر کند. در کنار اینها البته پژو و کشور عزیزمان ایران ماشین نیز محصول تازه خود به نام پژو ۳۰۱ را طی سال آینده عرضه خواهند کرد تا دومین محصول پسابرجامی ناشی از قرارداد این دو شرکت، به سبد خودروهای کشور اضافه شود.

واژه های کلیدی: بازار | ماشین | واردات | محصولات | وارداتی | سال آینده | خودروسازان | خودروهای داخلی | خودروسازان داخلی | خودروهای وارداتی | قیمت خودروهای وارداتی

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : blogzz